söndag 1 april 2012

Svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv

heter distanskursen jag precis har börjat läsa! Eftersom jag är i Rom (!!!) när första seminariet är, så har jag varit tvungen att ägna helgen åt att läsa, se en föreläsning och skriva en skriftlig rapport... Jag går kursen för att jag vill lära mig en metod att använda när jag väljer ut vilka elever som ska läsa svenska som andraspråk på skolan, performansanalys heter den. Jag insåg snabbt att det var lääänge sen jag läste svensk grammatik såhär ingående... Alla hjärncellerna fick minsann jobba hårt för att förstå grejer som: "de syntetiska språken är agglutinerande, flekterande och polysyntetiska." "Relativbisatser kan vara efterställd bestämning." och "Kausala bisatser är adverbial." Gissar att jag kommer få lägga ner en hel del tid på den här kursen... Samtidigt är det väldigt intressant att läsa om vilka skillnader och likheter olika språk har!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar